DECAD - Departamento de Administração
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Item Action-research in higher education : a path to individual and social (trans)formation.(2020) Maranhão, Carolina Machado Saraiva de Albuquerque; Anjos, Águeda Maria Gomes dosThis research aims to investigate the possibilities of transformation brought about by university students who have experienced action-research during their academic training in projects of an extensionist nature. Along with this, it seeks to understand how the action-research process influences the training of administrators. In order to carry out this research, a Federal Institution of Higher Education (FIHE) was selected, on the basis of the intense extension work carried out by its professors. Six students, undergraduates and graduates, who had participated as volunteers or scholars in extensionist projects, were chosen to take part in the research. This study fits into the model of descriptive-conclusive research using non-probabilistic sampling for convenience. The data analysis method was inspired by Speech Analysis. The research data shows that students have a broader understanding of the administrative profession after participating in extension projects that adopt the action-research methodology. The action-research proposal should go beyond the boundaries of the methodology and be transmuted into a form of social relationship between university actors in the local communities, strengthening the training of administrators and qualifying them for a more dense, broad and critical professional performance.Item A imanência entre a teoria crítica e a pesquisa empírica : contribuições para os estudos organizacionais.(2017) Maranhão, Carolina Machado Saraiva de Albuquerque; Vilela, José Ricardo de Paula XavierMuitas pesquisas no campo da administração têm se baseado no referencial da teoria crítica para o desenvolvimento de análises das situações sociais próprias ao campo. Dentre os diversos autores que compõem essa escola, Adorno tem sido largamente utilizado, principalmente por seus conceitos de indústria cultural, sociedade administrada e educação crítica. No entanto, a teoria crítica tem sido muito utilizada para balizar estudos de natureza teórica e ensaística. Esse uso restrito dessa teoria cria um viés (ou parte dele) de que a pesquisa oriunda do referencial frankfurtiano não pode ser baseada em dados empíricos ou mesmo na tradicional forma de pesquisa de campo, como entrevistas e surveys, muito comuns à área da administração. O objetivo deste artigo é, portanto, revelar a imanente relação entre teoria crítica e pesquisa empírica. Uma vez posta à mesa, criam-se as condições para a reflexão crítica e para o “resgate do instante de realização da filosofia” (ADORNO, 2009, p. 11). Propusemo-nos a tal ao resgatarmos o projeto empírico da teoria crítica, em especial Adorno. Buscamos, com esse esforço, contribuir para a área de estudos organizacionais por meio da definição de que as pesquisas empíricas muito comuns a esse campo podem sim ser baseadas nos princípios teóricos desenvolvidos por Adorno e seus colegas do Instituto de Pesquisa Social.