DELET - Departamento de Letras

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    Constructions of race in Brazil : resistance and resignification in teacher education.
    (2018) Windle, Joel Austin; Muniz, Kassandra da Silva
    This paper reflects on racial identification in Brazil, considering how concepts of race travel internationally and are transformed locally. In light of the silencing of issues of race in Brazilian public education, we analyse the experiences of student teachers of colour participating in a professional development project coordinated by the authors. We report findings of a qualitative study arising from the project, based on reflective journals and interviews, and focusing on processes of racial resignification and resistance. The narratives produced by participants are situated in relation to dominant discourses of racial democracy and mixing, which deny the possibility of a politicised Afro-Brazilian identity. We show how hybrid identifications, drawing on cultural resources and networks that involve transnational circulation, are part of the construction of new social identities in the context of teacher education.
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    Descolonialidade, performance e diáspora africana no interior do Brasil : sobre transições identitárias e capilares entre estudantes da UNILAB.
    (SOUZA, A. L. S.; MUNIZ, K. da S. Descolonialidade, performance e diáspora africana no interior do Brasil : sobre transições identitárias e capilares entre estudantes da UNILAB. L&S Cadernos de Linguagem e Sociedade, v. 18, p. 80-101, 2017. Disponível em: . Acesso em: 16 jun. 2018., 2017) Souza, Ana Lucia Silva; Muniz, Kassandra da Silva
    Este artigo tem como objetivo tensionar o campo da linguagem, especificamente da linguística aplicada, por meio da possibilidade de estabelecer relação entre identidades, africanidades e diáspora. A partir de uma visão de linguagem dialógica, que tem o discurso como forma de ação sobre o outro, sobre si mesmo e sobre o mundo, vamos discutir o contexto de formação de um grupo de facebook formado dentro da Universidade Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - Unilab em meados de 2015. O grupo, autointitulado Afro-Unilab, teve como objetivo agregar estudantes de diferentes países africanos em torno da temática do cabelo e da possibilidade de usá-lo em seu estado natural. Para a análise temos como corpus depoimentos da idealizadora do grupo e algumas postagens a que tivemos acesso e que trazem questões como violências vividas, empoderamento feminino negro enfrentamento ao racismo na cidade de Redenção, cidade onde estudam as participantes, bem como dentro da própria universidade. Mais do que uma assimilação ao movimento crespo fortemente presente entre a juventude negra feminina, havia a necessidade de buscar responder o que significava ser uma estudante africana negra em uma cidade conhecida por ser a primeira a "abolir" a escravidão no Brasil. Nesse sentido, este artigo busca não dar respostas prontas a esses enfrentamentos, mas mostrar como um movimento feito no interior de uma cidade do Nordeste brasileiro indica-nos questões como migração, interculturalidade e o processo identitário.
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    Social identity and language ideology : challenging hegemonic visions of English in Brazil.
    (2017) Windle, Joel Austin
    This paper seeks to investigate the social identities connected to English in Brazil by connecting these to linguistic ideologies, and reflecting on how they may be challenged. It is based on first-person narration of “critical moments” from the perspective of an English language “native speaker” migrant to Brazil. The reflections identify how race is intimately connected to the “native speaker” category, theorised through the notions of “racial acceptability” and “racial capital”, drawing on a Bourdieusian theoretical framework. The article concludes with examples of challenges to the “native speaker” model in the hybrid linguistic practices of Brazilian youth.
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    ‘I feel sometimes I am a bad mother’ : the affective dimension of immigrant mothers’ involvement in their children’s schooling.
    (2016) Al-deen, Taghreed Jamal; Windle, Joel Austin
    This article identifies the complex emotional dimensions of migrant mothers’ involvement in their children’s education, building on feminist scholarship which affirms the importance of their emotional labour. We present findings from a study of Muslim Iraqi mothers with schoolaged children in Australia, based on 47 interviews with 25 immigrant mothers. Drawing on a Bourdieusian conceptual framework, we argue that the reserves of cultural and emotional capital required for effective participation in children’s education can be both consolidated and diminished through the process of migration. Perceived ineffective involvement comes at heavy emotional price, threatening some women’s perceptions of themselves as ‘good mothers’.