DELET - Departamento de Letras

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    Reading strategies for the profoundly deaf Libras users : benefits of speech and lip reading for strengthening linguistic skills.
    (2020) Pinheiro, Ângela Maria Vieira; Toffolo, Andreia Chagas Rocha; Vilhena, Douglas de Araújo
    To understand the reading strategies used by deaf students, two groups of profoundly deaf individuals were tested: Group 1: users of the Brazilian Sign Language and Group 2: users of the Brazilian Sign Language and speech and/or lip reading. A reading test was used to assess the degree of development of logographic, alphabetic and orthographic strategies. The group of deaf students who used alternative means of communication (Group 2) showed improved performance in all psycholinguistic categories of the test in comparison to Group 1. It was observed that the use of phonology is not directly associated with good reading skills in the profoundly deaf. On the other hand, word recognition by these readers occurs via the utilization of the orthographic strategy, which proved to be effi cient.
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    Os benefícios da oralização e da leitura labial no desempenho de leitura de surdos profundos usuários da Libras.
    (2017) Toffolo, Andreia Chagas Rocha; Bernardino, Elidéa Lúcia Almeida; Vilhena, Douglas de Araújo; Pinheiro, Ângela Maria Vieira
    O aprendizado da leitura da língua portuguesa por surdos tem atraído estudiosos da área em virtude do fraco desempenho nessa habilidade apresentado pela maioria desses indivíduos. Este trabalho tem como objetivo principal averiguar se o uso da leitura labial e/ou da oralização como complemento à Língua Brasileira de Sinais (Libras) pode auxiliar no processo de aprendizagem da leitura do português. Trinta e sete surdos profundos, da comunidade surda brasileira, cursando do 7º ano do ensino fundamental ao 1º ano do ensino médio e com idade entre 12 e 18 anos, foram submetidos às Matrizes Progressivas de Raven, a uma entrevista semiestruturada e a dois testes de leitura. Todos os participantes são usuários da Libras, e 57% a complementam com meios alternativos de comunicação. Nossos dados sugerem que o desenvolvimento de habilidades como a leitura labial e a oralização facilitam o processo de leitura