DEMIN - Departamento de Engenharia de Minas

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    Coupled numerical simulation of a tailings deposit by FEM.
    (2019) Braga, Ana Luiza Coelho; Nogueira, Christianne de Lyra
    Researchers have found that a valuable alternative for predicting the mechanical behavior of landfill construction is numerical simulation based on the finite element method. The results of such a numerical simulation for a sandy tailings deposit from the iron mining coupling flow and deformation are presented herein. This study investigates the influence of the construction rate, drainage system, and anisotropy of permeability on the magnitude of pore pressures generated during the construction process. The study also presents the results from different analyses considering different constitutive models including elastic, nonlinear elastic and nonlinear elastoplastic. In obtaining the constitutive parameters, the numerical results highlight the importance of having a more detailed set of conventional triaxial compression tests. Also highlighted by the numerical results is the importance of having an efficient drainage system and the necessity of taking into account the water level variation in the hydromechanical behavior of numerical simulations of landfills that are hydraulically constructed.
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    Simulação numérica acoplada, via MEF, da construção de um depósito de rejeito de minério de ferro.
    (2016) Braga, Ana Luiza Coelho; Nogueira, Christianne de Lyra; Silva, Saulo Gutemberg; Lima, Hernani Mota de
    A simulação computacional da construção de aterros, com base no método dos elementos finitos, tem sido uma alternativa de grande valia para previsão do comportamento mecânico destas obras geotécnicas. Neste sentido apresenta-se nesta dissertação de mestrado, a aplicação do programa ANLOG (Análise Não Linear de Obras Geotécnicas) para analisar o comportamento mecânico, em estado plano de deformação e no campo dos pequenos deslocamentos, com acoplamento de fluxo e deformação, de um depósito de rejeito arenoso proveniente da mineração de ferro. Diferentes análises, considerando diferentes modelos constitutivos não lineares, elástico e elastoplástico, bem como diferentes condutividades hidráulicas para os materiais envolvidos na construção do aterro foram conduzidas. A influência da velocidade de construção na magnitude das poro pressões geradas durante o processo construtivo é avaliada, assim como, a eficiência do sistema de drenagem. Os resultados numéricos apontam para a necessidade da adoção de um amplo projeto de monitoramento para o acompanhamento de cada etapa do processo construtivo.