DEMIN - Departamento de Engenharia de Minas

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    Non-deterministic load and dump behaviour in mining haul trucks : a case of study.
    (2021) Barbosa, Rodrigo Correia; Arroyo Ortiz, Carlos Enrique; Curi, Adilson
    Complex load and haul cycles in mining are composed of individual steps, whose times could be better described by a statistical distribution than by the average value. In order to evaluate how loading times and dumping times behave, this paper tested a large dataset of loading and dumping times measured at an open pit limestone mine in Brazil against the distributions most commonly used to model these variables, Log-normal and Normal; as well as Gamma, Logistic, Weibull and Exponential distributions. None of the tested distributions provided statistically significant adherence to the data, but it was possible to identify that for most equipment, Logistic and Normal distributions would produce less error on stochastic modelling then the other tested distributions.
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    Uso de simulação de eventos discretos para avaliação de desempenho de caminhões autônomos em mineração.
    (2020) Barbosa, Rodrigo Correia; Arroyo Ortiz, Carlos Enrique; Curi, Adilson; Arroyo Ortiz, Carlos Enrique; Cabral, Ivo Eyer; Rodrigues, Lásara Fabrícia
    Este trabalho apresenta a criação de um simulador especializado para o sistema de carregamento e transporte, sua validação comparando resultados simulados a duas operações reais de perfil operacional distinto, além de comparativo com software comercial. O simulador foi aplicado no estudo do desempenho de caminhões autônomos em ambiente de mineração a céu aberto. Apresenta-se a metodologia e algoritmos do simulador de maneira genérica, possibilitando sua replicação e implementação futura em qualquer plataforma. A implementação feita como parte da pesquisa desenvolvida demonstrou a boa qualidade das simulações, quando comparadas a situações reais, e viabilizou a criação de diversos cenários de operação com caminhões autônomos, culminando na identificação de ganhos de produtividade de até 10%, associados à maior estabilidade operacional esperada com equipamentos autônomos em comparação com operadores humanos.