EM - Escola de Minas
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A Escola de Minas de Ouro Preto foi fundada pelo cientista Claude Henri Gorceix e inaugurada em 12 de outubro de 1876.
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Item Ferronickel slag as free‐draining rockfll dike material : a novel waste solution for mining regions.(2022) Costa, João Paulo Rodrigues da; Gomes, Guilherme José Cunha; Fernandes, Gilberto; Magarinos, Dario Mozzer; Fonseca, Alberto de Freitas Castro; Pires, Patrício José MoreiraMining sites are vulnerable to erosion and siltation of rivers. While the construction of rockfill dikes can mitigate siltation, existing rockfill dikes are typically constructed with natural aggregates, whose mining, beneficiation, and transportation entail additional adverse impacts. In this paper, ferronickel slag (FNS) was investigated as a free-draining rockfill dike material to be used in nearby mining sites. A series of laboratory tests, including physical, environmental, durability, chemical and mineralogical analyzes, was executed to evaluate the engineering characteristics of this byproduct and its potential use in dikes. Results demonstrate that FNS is non-uniform with relatively low Los Angeles abrasion. Leaching and dissolution tests have not shown harm to the environment since the average concentrations of chemical elements existing in FNS were below the standard requirements. Accelerated weathering cycling tests with ethylene glycol further highlighted that the byproduct does not suffer premature disaggregation in the presence of water, thereby revealing that the material can be employed adequately under saturated condition. Findings suggest that the use of FNS in rockfill dikes represents a technically and environmentally feasible solution, while reducing the use of natural aggregates, avoiding the formation of stockpiles, preventing siltation in downstream fluvial networks and other adverse impacts.Item Caracterização geológico-geotécnica e propostas de estabilização da encosta do Morro do Curral – Centro de Artes e Convenções de Ouro Preto.(2000) Fernandes, Gilberto; Sobreira, Frederico Garcia; Gomes, Romero CésarO presente trabalho objetivou a determinação de parâmetros geomecânicos para subsidiar projeto conceitual de soluções de estabilização do maciço rochoso da encosta Morro do Curral – Centro de Artes e Convenções de Ouro Preto, localizada na área urbana da cidade de Ouro Preto (MG). Para alcançar esta meta, foram realizados levantamentos de campo para caracterização geológico-geotécnica do local. Realizou-se também ensaios geotécnicos de laboratório. Estes ensaios compreenderam ensaios de caracterização (solos e rochas) e de resistência das rochas, destacando-se os ensaios puntiforme e de cisalhamento direto. O conhecimento das características intrínsecas do maciço rochoso, aliadas aos resultados dos ensaios de laboratório, permitiram a aplicação das classificações geomecânicas ao maciço, que foi subdividido em vinte setores. Os índices geomecânicos obtidos destas classificações possibilitaram a obtenção de correlações com parâmetros do maciço rochoso de interesse à obra (deformabilidade e resistência). Posteriormente, analisou-se a estabilidade e foram caracterizadas as rupturas dos diversos setores, através de análises cinemáticas convencionais e comparação entre os resultados obtidos e os processos de instabilização observados em campo. Por fim, apresenta-se uma solução conceitual de obras de estabilização da encosta no maciço de xisto da Formação Sabará, visando a segurança da área e o baixo custo de implantação.Item Performance of geosynthetic-reinforced alternative sub-ballast material in a railway track.(2008) Fernandes, Gilberto; Palmeira, Ennio Marques; Gomes, Romero CésarGeosynthetics have been used as reinforcement in various applications in geotechnical engineering. This paper presents a study on the use of geosynthetic reinforcement to reduce the consumption of good-quality sub-ballast material in a railway track in the state of Minas Gerais, Brazil. Six test sections on the railway were instrumented and monitored for a period of 2 years. Nonwoven geotextile and a geogrid were used as reinforcement in different positions in the subballast. The results obtained showed that the presence of geosynthetic reinforcement reduced the strains mobilised in the sub-ballast, reduced the breakage of ballast element, and allowed the use of a cheaper alternative material in the sub-ballast construction. The results showed the potential of the use of alternative sub-ballast material reinforced with geosynthetic to reduce the costs of construction and maintenance of railway tracks.