EM - Escola de Minas
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A Escola de Minas de Ouro Preto foi fundada pelo cientista Claude Henri Gorceix e inaugurada em 12 de outubro de 1876.
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Item Incorporation of geological uncertainty in pit optimization with geostatistics simulation.(2017) Souza, Rafael Alvarenga de; Cabral, Ivo EyerRisk mapping processes in mine planning and ore recovery are constantly used in the mining industry to increase decision making certainty based on the available information. However, it is not possible to predict the risk behavior in all of the project's boundary conditions and small variations in some of these conditions can cause a great impact on its financial return. Among the countless uncertainties existing in a mining project (operational, costs, market change), many authors define the geological uncertainty as the most critical one, capable of influencing the success of the project. Measurement and evaluation of the geological uncertainty of a mine planning project is crucial because the calculated risk can be translated into a financial risk of the project. This article presents a possible way to consider the geological uncertainty in the pit optimization step by using sequential Gaussian simulation. The results obtained from the case study on a copper deposit results in a simple procedure with significant increase in reliability for the project.Item Estimate of hourly productivity applied to elaboration and implementation of mining plans.(2014) Rodovalho, Edmo da Cunha; Cabral, Ivo EyerPara elaboração de planos de lavra, é necessário adotar parâmetros de produtividade horária dos equipamentos disponíveis para sua execução. Esses equipamentos devem estar em sincronia com a capacidade produtiva das operações unitárias de lavra mineira: perfuração de rocha, desmonte, carregamento e transporte. Esse estudo trata da estimativa de índices de produtividade horária das operações de carregamento e transporte com a utilização de regressões múltiplas. Através da utilização da base de dados do sistema de gerenciamento operacional de uma mina, foram geradas equações que explicam o ciclo produtivo de cada um dos equipamentos de carga e das frotatransporte. Conhecendo-se o comportamento das principais variáveis que exercem influência na produtividade horária, foi possível estimar esse índice e garantir alta exequibilidade para o plano de lavra, pois os índices obtidos foram muito próximos dos reais. A formulação do modelo foi realizada de forma simples, utilizando-se de conceitos estatísticos e de ferramentas computacionais, sendo o modelo sustentado por uma boa correlação entre as variáveis. Esse fator foi decisivo para que esse estudo obtivesse bons resultados na execução dos planos de lavra estudados.