Navegando por Autor "Ribeiro, Filipe Nunes"
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Item Caracterização das publicações e relações entre mídias alternativas polarizadas no Facebook.(2022) Laurett, Natan Siller; Ribeiro, Filipe NunesO presente trabalho desenvolve a caracterização de publicações e de relações entre páginas de mídias alternativas de direita e esquerda no Facebook ao longo de um período de 4 anos. Essa caracterização é realizada por meio de estatísticas de engajamento, referências externas nas publicações e detecção de comunidades através de semelhanças de publicações, modeladas como um grafo. Para esta última, foi utilizada extração de backbone utilizando o método do filtro de disparidade e detecção de comunidade por meio do algoritmo de Louvain. Os resultados mostram a predominancia das paginas de direita em termos de engajamento, e evidenciam fortes relaçoes de comunidades em 2018.Item Lifecycle Information Systems : the concept, principles and an approach.(2018) Silva, Sergio Evangelista; Ribeiro, Filipe Nunes; Camarda, Rafael Ferreira; Amorim, Vicente José Peixoto deThe aim of this article is to introduce the concept of lifecycle information systems (LCISs), in which the main purpose is to permit the development of ISs capable of supporting the management of information of an entity during its whole lifecycle. In order to validate this concept, we outline the MyHistory which consists in an experimental IS structured in four different contexts, supporting the information management of persons during their lifecycle. As the main contribution, this article introduces a new approach for the development of ISs which can improve the current way of information management of entities.Item Potential for discrimination in online targeted advertising.(2018) Speicher, Till; Ali, Muhammad; Venkatadri, Giridhari; Ribeiro, Filipe Nunes; Arvanitakis, George; Souza, Fabrício Benevenuto de; Gummadi, Krishna P.; Loiseau, Patrick; Mislove, AlanRecently, online targeted advertising platforms like Facebook have been criticized for allowing advertisers to discriminate against users belonging to sensitive groups, i.e., to exclude users belonging to a certain race or gender from receiving their ads. Such criticisms have led, for instance, Facebook to disallow the use of attributes such as ethnic affinity from being used by advertisers when targeting ads related to housing or employment or financial services. In this paper, we show that such measures are far from sufficient and that the problem of discrimination in targeted advertising is much more pernicious. We argue that discrimination measures should be based on the targeted population and not on the attributes used for targeting. We systematically investigate the different targeting methods offered by Facebook for their ability to enable discriminatory advertising. We show that a malicious advertiser can create highly discriminatory ads without using sensitive attributes. Our findings call for exploring fundamentally new methods for mitigating discrimination in online targeted advertising.Item Proposta de um construto para gestão da informação no ciclo de vida dos agentes.(2019) Silva, Sergio Evangelista; Ribeiro, Filipe Nunes; Garcia, João Alexandre Borges; Amorim, Vicente José Peixoto de; Camarda, Rafael FerreiraAtualmente as infromações geradas por um agente (ex. uma pessoa; um automóvel; uma obra pública, etc.) ao longo do seu ciclo de vida encontram-se espalhadas por diferentes sistemas de informação (SIs) de diferentes organizações. Por exemplo, um cidadão ao longo de sua vida gera informações nos mais variados tipos de organização (ex. hospitais, escolas, empresas, repartições públicas, etc.). Todavia, estas informações contidas nos SIs destas organizações não podem ser livremente acessadas por este cidadão. Contudo, frente ao atual desenvolvimento tecnológico é possível desenvolver SIs capazes de centralizar em um único respositório as informações geradas por um agente ao longo do seu ciclo de vida, construção essa ainda pouco observada em nossa sociedade. Em face desta oportunidade de pesquisa neste artigo é proposto um construto para gestão da informação no ciclo de vida dos agentes (GICVA). Tendo em vista seu caráter aplicado é utilizado o método Design Science Research (DSR). Em seguida, este construto é demonstrado por meio de um SI para gestão de informações de pessoas em dois contextos. Da perspectiva conceitual este artigo apresenta um novo construto que permitirá desenvolver SIs sob um novo paradigma. Da perspectiva da aplicação, SIs baseados nos princípios da GICVA poderão ser implementados para gerenciar informações de diferentes tipos de agentes, tais como pessoas, automóveis, imóveis, projetos, dentre outros, podendo trazer grandes benefícios para a sociedade.Item SentiBench - a benchmark comparison of state-of-the-practice sentiment analysis methods.(2016) Ribeiro, Filipe Nunes; Araújo, Matheus; Gonçalves, Pollyanna; Gonçalves, Marcos André; Souza, Fabrício Benevenuto deIn the last few years thousands of scientific papers have investigated sentiment analysis, several startups that measure opinions on real data have emerged and a number of innovative products related to this theme have been developed. There are multiple methods for measuring sentiments, including lexical-based and supervised machine learning methods. Despite the vast interest on the theme and wide popularity of some methods, it is unclear which one is better for identifying the polarity (i.e., positive or negative) of a message. Accordingly, there is a strong need to conduct a thorough apple-to-apple comparison of sentiment analysis methods, as they are used in practice, across multiple datasets originated from different data sources. Such a comparison is key for understanding the potential limitations, advantages, and disadvantages of popular methods. This article aims at filling this gap by presenting a benchmark comparison of twenty-four popular sentiment analysis methods (which we call the state-of-the-practice methods). Our evaluation is based on a benchmark of eighteen labeled datasets, covering messages posted on social networks, movie and product reviews, as well as opinions and comments in news articles. Our results highlight the extent to which the prediction performance of these methods varies considerably across datasets. Aiming at boosting the development of this research area, we open the methods’ codes and datasets used in this article, deploying them in a benchmark system, which provides an open API for accessing and comparing sentence-level sentiment analysis methods.